Johda strategian toimeenpanoa paremmin kuin 90% kilpailijoistasi
Jopa 90 prosenttia yrityksistä epäonnistuu strategian johtamisessa. Syy on yksinkertainen: strategia suunnitellaan kyllä huolellisesti, mutta strategian toimeenpano jää lähtökuoppiin. Strategiasta tulee menestyksen avain vain ja ainoastaan silloin, kun henkilöstö toteuttaa strategiaa käytännön työssä.
Kun strategian johtamisen onnistumisprosentti on Mona Mitchellin ja David Barnettin pohjoisamerikkalaista löydösten mukaan noin 10, eivät vastaavat luvut Suomesta ole huimasti valoisampia. Lauri Tuomen ja Tuula Sumkinin 150 yrityksen kanssa toteuttama mittava kyselytutkimus kertoo, että kotimaassamme:
50 % henkilöstöstä tuntee yrityksen strategian
42 % toteuttaa sitä työssään.
Näitä tuloksia katsoessa herää kysymys, mitä virkaa strategialla oikeastaan on. Strategiadokumentin kansilehti kalskahtaa kyllä komealta, mutta onko sisältö valmista tavaraa powerpointien hautausmaalle, kun vaikutus yrityksissä tehtävään jokapäiväiseen työhön on kauniisti sanottuna rajallinen?
Totta kai strategialla on virkaa. Strategia on yrityksen suunnitelma siitä, miten se toteuttaa visionsa ja ottaa paikkansa markkinassa. Nykyisessä nopeiden käänteiden toimintaympäristössä strategialla on virkaa enemmän kuin koskaan. Mutta vain jos yrityksen henkilöstö johdetaan tekemään strategia todeksi arjessa.
Onko strategianne aidosti yhteinen asia?
Monissa yrityksissä henkilöstöä osallistetaan jo strategiatyöhön. Suunta on oikea, mutta kaikki eivät voi olla mukana kaikessa kaiken aikaa. Siksi syntyy yhä epäjatkuvuuskohtia, joissa jotkut ovat paremmin kärryillä kuin toiset. Ennen kuin voidaan tositarkoituksella puhua strategian toimeenpanosta, on puhuttava ikivanhasta aiheesta: viestinnästä ja vuorovaikutuksesta.
Harvardin tutkimuksen mukaan strategian johtamisessa painottuvat:
tiedon jakaminen 54/100
päätöksiin osallistaminen 50/100
motivointi 26/100
työtä tukevat rakenteet 25/100.
Tulos saattaa olla yllätys niille, jotka näkevät strategian johdon projektina tai strategian ytimenä järjestelmäuudistuksen, tuotelanseerauksen tai osaamisen kehittämisen. Strategian johtaminen on pohjimmiltaan jankuttamista. Eli jatkuvaa varmistamista, että kaikki tietävät mitä tavoitellaan ja miksi, miten tekemiseen löydetään motivaatio ja ennen kaikkea miten tavoitteita kohti työskennellään arjessa.
Vaihteen vuoksi toimivakin toteutus
“Meillä menee yleensä mönkään siinä toteutussuunnitelmavaiheessa”, tuumasi eräs kokenut johtaja strategiatyöpajassa. Tilanne on valitettavan tyypillinen silloin, kun strategiaryhmä on jo niin syvällä pelissä, että pitää strategian sisältöä itsestäänselvyytenä. Samaan aikaan henkilöstö tuntee vain ison kasan joitakin ylätason käsitteitä, eikä saa johdolta tarpeeksi selkeitä toimintaohjeita.
Me Nanohabitsilla keskitymme nimenomaan toimeenpanoon. Tehtävämme on jalostaa tavoitteet tavoiksi eli päivittäin toistuvaksi tekemiseksi, joka muuttaa strategian suunnitelmasta toiminnaksi - ja tuloksiksi.
Ratkaisu strategian toteuttamisen johtamiseen on Franklin Coveyn selkiyttävä ja osallistava Strategian toimeenpanon neljän säännön malli:
Sääntö 1: Keskity vain tärkeimpään
Johda niin, että jokainen tiimi määrittelee itselleen strategian perusteella Päätavoitteen. Kun se on määritelty, tiimi tarkastelee jatkuvasti kaiken toimintansa Päätavoitetta vasten.Sääntö 2: Johda lead-mittareiden avulla
Lag-mittarit mittaavat lopputulosta, lead-mittarit puolestaan konkreettista toimintaa tuloksia ja Päätavoitetta kohti. Vain lead-mittareita voi johtaa, koska vain niihin voi omalla ja tiimin tekemisellä vaikuttaa. Johda niin, että jokainen tiimi tunnistaa Päätavoitteen kannalta tärkeimmät työt ja keskittyy niihin.Sääntö 3: Tee edistyminen näkyväksi
Johda niin, että jokainen tiimi luo itselleen sopivat tavat edistymisen seurantaan ja esillä pitämiseen. Kaikki pelaajat haluavat tietää, onko joukkue voittamassa ja mikä on pistetilanne.Sääntö 4: Vastuuta kehittyminen
Johda niin, että jokaisen tiimin jokainen tiimiläinen sitoutuu Päätavoitteeseen ja sen saavuttamista edistävään tekemiseen omassa työssään.
Jokaisen säännön johtaminen edellyttää sitkeää ja säännöllistä työtä yhdessä tiimin kanssa. Strategian johtaminen ei ole todellakaan yhdessä lanseeraustilaisuudella tehty; se on toistuvaa, jokapäiväistä tekemistä.
Strategian johtaminen tavoiksi
Sitkeys ja säännöllisyys palautuvat perustavanlaatuiseen inhimillisen toiminnan muotoon eli tapoihin. Noin puolet valveillaoloajastamme toistamme samoja meille tuttuja toimintoja eli tekoja, joista on tullut tapoja.
Peter Druckerinsa lukeneet tietävät, että kulttuuri syö strategiota aamupalaksi. Kulttuuri taas on tapojen summa. Joskus jopa tapojen orja.
Siksi kulttuuria luodaan ja strategiaa johdetaan tapoja johtamalla. Nanohabits-menetelmä johtaa strategian tavoiksi. Onnistumisen ratkaisee kyky purkaa isot asiat pieniksi ja toistuviksi teoiksi, joiden toistaminen on:
motivoivaa
konkreettista
ajankäytön puolesta mahdollista
helppoa muistaa silloinkin, kun kaista on jo valmiiksi tukossa ja kiire painaa päälle.
Strategian johtamisen neljä sääntöä ovat täysin purettavissa tavoiksi Nanohabits-menetelmän avulla. Poimi tästä sinulle sopivat strategian johtamisen nanotavat ja testaa niitä käytännön työssäsi. Noin neljän viikon säännöllisen käytön jälkeen on hyvä hetki pysähtyä tarkistamaan tulokset. Saatat yllättyä siitä, miten paljon ajallisesti pari minuuttia kestävät teot vaikuttavat omaan ja tiimisi arkeen!
Sääntö 1: Keskity vain tärkeimpään
NANOTAPA 1
Aloitan työpäiväni pohtimalla, mitä konkreettista voin itse tehdä tänään Päätavoitteen saavuttamisen eteen.
Työntäyteisessä arjessa oikeisiin asioihin keskittyminen kannattaa varmistaa joka päivä. Kun mietit tekemisen saman tien konkreettisten tekojen tasolle asti, saat aikaan enemmän ja vähennät merkittävästi stressikuormaasi.NANOTAPA 2
Kysyn säännöllisesti tiimiläisiltäni, miten me pärjäämme suhteessa Päätavoitteeseemme.
Päätavoitteen tulisi olla luonteva osa arkeanne ja tekemisenne maali jokapäiväisessä työssänne. Kun arvioitte pärjäämistänne säännöllisesti Päätavoitteen valossa, tulette jatkuvasti integroineeksi sitä paremmin suoraan käytännön työntekoonne.
Sääntö 2: Johda lead-mittareiden avulla
NANOTAPA 3
Kun tulokset ovat hyviä, kysyn konkreettisista teoista niiden taustalla.
Tiimiläisille on motivoivaa oivaltaa, että tulokset eivät ole onnenkantamoisia. Päinvastoin, tulokset edellyttävät riittävästi oikeita tekoja ja ovat siten kaikkien saavutettavissa.NANOTAPA 4
Osallistan tiimiläisiäni kysymällä säännöllisesti, miltä heidän lead-mittarinsa näyttävät.
Lead-mittareiden äärellä on mahdollista käydä arvokkaita keskusteluja tiimiläisen kanssa hänen tekemisestään ja tarjota hänelle tilaisuus tulla kuulluksi.
Sääntö 3: Tee edistyminen näkyväksi
NANOTAPA 5
Varaan joka viikko ajan, jonka käytämme tulosten seurantaan ja näkyväksi tekemiseen.
Seuranta auttaa hahmottamaan, missä olemme nyt ja miten matka on tähän asti sujunut - ja mitä kannattaa tehdä seuraavaksi.NANOTAPA 6
Nostan joka viikko esiin vähintään yhden onnistumisen.
Edistys voi olla kokonaisuutena hidasta, joten voitot ja välietapit on tärkeää huomata ja juhlistaa. Onnistumiset ruokkivat kasvun asennetta, koska ne ovat kouriintuntuva todiste siitä, että tekemistä voi ja kannattaa kehittää.
Sääntö 4: Vastuuta
NANOTAPA 7
Pyydän joka viikko tiimiläiseni kertomaan toisilleen tuloksensa ja sen, mitä he ovat oppineet.
Tämä on voimakeino kehittymisen vastuuttamiseen: toisilleen kertoessaan tiimiläiset ottavat omalla äänellään ja omilla kasvoillaan vastuun omasta edistymisestään.NANOTAPA 8
Kun tiimiläiseni kertoo minulle epäonnistumisesta tai virheestä, kiitän häntä.
Olet tiimiläisten näkökulmasta turvallisempi ja lähestyttävämpi, kun he voivat luottaa siihen, että sinulle voi rauhassa kertoa vaikeankin asian. Kissan nostaminen pöydälle on merkki vastuun kantamisesta ja sitoutumisesta, ja siitä kannattaa palkita jouhevalla suhtautumisella.
Strategia maaliin pienillä teoilla
Strategian purkaminen pieniksi teoiksi ja niiden toistaminen tavoiksi asti takaa, että tekeminen ei luiskahda vanhaan uomaansa. Näin nimittäin käy suurimmassa osassa muutosprojekteista: tutkimusten mukaan ainoastaan 5-10 prosenttia koulutusten sisällöistä juurtuu käyttöön, koska hetkellisen innostuksen jälkeen vanhat tavat jyräävät uudet mallit. Aivomme pitävät siitä, mikä on niille tuttua - ja tutuksi tulee se, mitä jatkuvasti toistamme.
Kun strategia johdetaan ankkuroitumaan arkeen, organisaatio voi kehittyä strategiassa linjattuun suuntaan niin, että se oppii omasta tekemisestään. Vanha kansanviiisaus tekemällä oppimisesta on kuitenkin vain puoliksi totta: vasta kun ensin tekee ja sitten pohtii hetken tekemistään, saa tekemisestä otettavat opit käyttöönsä.
Ajattelu ei läheskään aina muuta tekemistä. Tekeminen muuttaa aina ajattelua.
Haluatko tietää lisää?
Kun haluat kuulla lisää strategian johtamisen tavoista ja parhaista käytännöistä, ota minuun yhteyttä. Keskustelen mielelläni kanssasi siitä, miten voit ankkuroida parhaat strategian toteuttavat teot arjen työhön. Tavoitat minut esimerkiksi LinkedInistä www.linkedin.com/in/markuskeranen/ tai numerosta +358 400 169 199. Ole rohkeasti yhteydessä, niin voimme vaihtaa ajatuksia!
Markus Keränen
Nanohabitsin toimitusjohtaja
Lähteet:
Harvard Business Review, 2008. https://hbr.org/2008/06/the-secrets-to-successful-strategy-execution
Franklin Covey, Strategian toimeenpanon neljän säännön malli.
https://www.franklincovey.com/the-4-disciplines/Lauri Tuomi & Tuula Sumkin, kyselytutkimus 150 yritykselle vuosina 2015-2017. https://helsinki.chamber.fi/strategia-uudistuu-uudistuuko-johtaminen/
Mona Mitchell & David Barnett, 7 Elements of Strategy Execution, 2018. https://www.youtube.com/watch?v=5tUE3yJ_oEc
Staun & Stender: What is Strategy Execution?; The Discipline of Getting Things Done, Larry Bossidy and Ram Charan. https://www.staunstender.com/more-planning-fewer-projects-more-insight-less-powerpoints/